jueves, 30 de enero de 2014

4. Motors de corrent continu


12. Fes una breu explicació amb alguna animació del principi de funcionament. Fes un esquema amb les parts del rotor i l’estator. Fes un esquema de com estan connectats l’inductor i l’induït, segons el tipus d’excitació: independent, sèrie, derivació i composta. Quines diferències observes respecte els generadors de continua? Descriu amb l’ajut d’una gràfica, la característica velocitat –intensitat segons els diferents connexionats.

Els motors de corrent continu (CC) són els que es caracteritzen per transformar l’energia elèctrica en CC que reben a través dels borns en energia mecànica que cedeixen a l’eix. En general aquests motors són molt semblants en quant l’estructura i construcció als generadors, de fet, el canvi el trobem en el seu funcionament vist que és gairebé invers. Quan el corrent passa a través del rotor de un motor de corrent contínua es genera un parell creat per forces de reacció magnètica i un gir del rotor. En quant al commutador i les connexions de les bobines dels motors són les mateixes que les d’un generador convencional. Les revolucions del rotor indueixen un voltatge en les bobines, aquest voltatge que té sentit contrari al voltatge exterior del rotor. Degut a aquesta contraposició de les dues tensions les diferenciem entre voltatge induït i força contraelectromotriu.

Per augmentar el voltatge induït del dispositiu ens cal accelerar el motor. La intensitat aleshores és petita i la velocitat del motor romandrà constant sempre que el mort no estigui sota càrrega i hagi de realitzar un treball mecànic no requerit per el moviment del rotor. Sota càrrega el motor gira més lentament, augmentant la intensitat de corrent però reduint el voltatge induït. Així el motor rep més potència elèctrica de la font i genera més treball mecànic.        

Aquí us adjuntem un video que explica breument el funcionament d'un motor CC, d'un forma i amb conceptes molt bàsic: 




Ara veurem en la següent fotografia les parts bàsiques d'un motor de corrent continu. Parts del motor:

















Relació entre l'inductor i l'induït en excitació independent:
















Relació entre l'inductor i l'induït en excitació en sèrie:














Relació entre l'inductor i l'induït en excitación en derivació:














Relació entre l'inductor i l'induït en excitació composta:














Com ja hem explicat anteriorment l’estructura d’un motor de corrent contínua i un generador també CC (dinamo), són gairebé idèntiques però tenen un funcionament invers. Ja hem dit que els motors CC transformen l’energia elèctrica que reben a través dels borns en energia mecànica que cedeixen a l’eix. En canvi el generador CC transforma l’energia mecànica que rep per l’eix del rotor en energia elèctrica que subministra a la xarxa per mitjà dels seus borns.


Així que la relació velocitat-intensitat també canvia com podem veure en el següent esquema segons el connexionat:           




13. Com es realitza la inversió de gir?

Per invertir el sentit de gir d’un motor de corrent continu en tenim suficient amb invertir la polaritat de la tensió aplicada en els seus borns, variant alhora així el sentit de la corrent que circula per el seu bobinat. D’aquesta manera el parell de les forces que originen el gir esdevenen de sentit contrari.
Hi ha un altre mètode que consisteix en invertir la polaritat del camp magnètic produït per les bobines excitadores, però això només és possible en màquines que les tinguin accessibles des de l’exterior. Vist que en la majoria de motors CC no tenim accés exterior a les bobines és més comú utilitzar el primer dels dos mètodes anomenats.  


14. El problema de l’arrencada: en el moment d’arrencar el motor, la velocitat és zero i la força contraelectromotriu que genera la màquina també; de manera que la intensitat augmenta molt fent que sigui perjudicial per l’induït. Quines solucions es poden prendre?


Degut a que la velocitat de rotació controla el flux del corrent en el rotor, s’han d’utilitzar aparells especials per arrencar el motor CC. Quan el rotor no està en moviment no té realment resistència, així que si li apliquem voltatge de funcionament normal es produeix una gran intensitat de corrent, que perjudicaria i crearia problemes en el commutador i les bobines del motor. Per evitar aquest danys i mantenir el dispositiu en el millor estat possible s’utilitza una residència d’arrencament connectada en sèrie al motor, per disminuir així la intensitat mentre el motor no aconsegueixi creat el voltatge induït adequat. Mentre el motor accelera la resistència es va reduint gradualment, tant de forma manual com automàtica, solucionant així els problemes en l’arrencada del motor i evitar qualsevol dany a les seves peces internes.   



15. Com es pot regular la velocitat?


La velocitat a la que funciona un motor depèn de la intensitat del camp magnètic que actua sobre el rotor i de la corrent del mateix camp. Quan més fort és aquest camp, més baix és el grau de rotació necessari per generar un voltatge induït suficientment gran com per contrarestar el voltatge aplicat. Per aquest motiu, la velocitat dels motors CC pot controlar-se mitjançant la variació del corrent del camp.

16. Fes un recull d’aplicacions on hi trobem motors de corrent continu.

Ja hem dit que el podem fer servir segons el seu connexionat per obtenir quatre motors CC diferents:
-                    
            · Motor CC en sèrie
-                       · Motor CC en derivació o “shunt”
-                       · Motor compound
-                       · Motor d’excitació independent
 -                   
Aquests motors els trobem sobretot en l’ús industrial, algunes bateries, joguines específiques i processos de fabricació de baixa envergadura.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario