21. Què és un motor Universal?
Enumera’n les característiques més importants.
El motor Universal és
un tipus de motor elèctric que la seva característica principal és poder
treballar tant amb corrent altern com en corrent continu. A més de treballar
amb es dos tipus de corrent les seves característiques de funcionament
(velocitat, potència, parell...) no pateixen variacions sensibles.
Bàsicament consisteix
en un motor en connexió contínua CC amb excitació en sèrie al qual se li han
fet modificacions com la utilització d’una xapa laminada com a estator. Aquesta
xapa redueix les pèrdues magnètiques que sinó serien enormes.
És important en
quan al seu funcionament tenir en compte que al girar es produeix un canvi de
polaritat en el rotor amb el que contínuament es produeix una repulsió dels
pols del rotor i l’estator. Al connectar-lo a la xarxa tenim l’estator connectat
en AC (corrent altern), per produir aquesta repulsió dels pols del rotor i de l’estator.
Els pols del rotor han d’estar connectats de forma adequada depenent de amb
quin tipus de corrent connectem l’estator i a l’inrevés. Així s’acaba aconseguint
un efecte semblant al del motor de corrent contínua convencional però en aquest
cas gràcies a la producció d’una repulsió màxima.
Per acabar parlarem
de la característica parell-velocitat del motor universal; la qual és igual que
la del motor CC en sèrie anomenat anteriorment (motor de corrent contínua
convencional), per la qual cosa no és adequat per treballar a velocitat
constant= ct. De totes formes són de petites dimensions i ofereixen un parell més
alt que qualsevol altre motor monofàsic.
El trobem en
aspiradores, eines portàtils, trepans portàtils i té un ús en alguns components
en aereogeneració.
Aquest és un breu video representatiu dels motors universals:
No hay comentarios:
Publicar un comentario