jueves, 30 de enero de 2014

6. Motors universals


21. Què és un motor Universal? Enumera’n les característiques més importants



El motor Universal és un tipus de motor elèctric que la seva característica principal és poder treballar tant amb corrent altern com en corrent continu. A més de treballar amb es dos tipus de corrent les seves característiques de funcionament (velocitat, potència, parell...) no pateixen variacions sensibles.
Bàsicament consisteix en un motor en connexió contínua CC amb excitació en sèrie al qual se li han fet modificacions com la utilització d’una xapa laminada com a estator. Aquesta xapa redueix les pèrdues magnètiques que sinó serien enormes.

És important en quan al seu funcionament tenir en compte que al girar es produeix un canvi de polaritat en el rotor amb el que contínuament es produeix una repulsió dels pols del rotor i l’estator. Al connectar-lo a la xarxa tenim l’estator connectat en AC (corrent altern), per produir aquesta repulsió dels pols del rotor i de l’estator. Els pols del rotor han d’estar connectats de forma adequada depenent de amb quin tipus de corrent connectem l’estator i a l’inrevés. Així s’acaba aconseguint un efecte semblant al del motor de corrent contínua convencional però en aquest cas gràcies a la producció d’una repulsió màxima.   

Per acabar parlarem de la característica parell-velocitat del motor universal; la qual és igual que la del motor CC en sèrie anomenat anteriorment (motor de corrent contínua convencional), per la qual cosa no és adequat per treballar a velocitat constant= ct. De totes formes són de petites dimensions i ofereixen un parell més alt que qualsevol altre motor monofàsic.

El trobem en aspiradores, eines portàtils, trepans portàtils i té un ús en alguns components en aereogeneració.   



Aquest és un breu video representatiu dels motors universals: 



No hay comentarios:

Publicar un comentario